God is dood.


link: 't groot lot - de standaard

Ik ben voor de grap gemaakt.
'God is dood. En wij hebben hem vermoord'. Nietsche dus.                          
Zijn gedachte, dat de wetenschap het bestaan van een God onmogelijk acht. Vroeger was er nog het geloof dat God in de hemel zat, maar nu zijn er astronauten al voorbij de hemel de ruimte in gegaan.
Nietzsche gelooft dus dat er geen God is. God is dood, de wereld is zinloos.
Zinloos? God stierf en de mensen ontwaakten.
Mensen zijn verplicht om verder te kijken dan hun catwalk lang is.
Het veilige geborgene van dat vertrouwen in iets goddelijks schuift vanonder je rode loper. Het vertrouwen komt op je eigen zachte epauletten terecht.
We hebben plots zo'n eindeloze catwalk, dat het te zwaar en te moeilijk wordt keuzes te maken. Blik op oneindig.
'God is dood. En wij hebben hem vermoord'. Als God dood is, dan is de hobbelige scherpe kiezelige grond voor een moraal ook weg. God beloont en bestraft, en nu? De mens krijgt nu als taak: het scheppen van een nieuwe moraal. Een soort 'übermensch' die zijn moraal vanuit zijn overmacht en zijn willekeur dwingend aan de samenleving oplegt. Zijn wil is de nieuwe moraal.

Vroeger dacht ik dat ik voor de grap gemaakt werd,
toen ik dacht dat ik hem nog ergens kon zien, hem voelen, ik dacht dat hij me zou helpen, tekens zou zien, als ik braaf was beloond werd, of stout gestraft, dat ik opeens het grote licht zou zien. Weer bij af, ik ben hier voor de grap.

Och God. Je bent dood.
Vroeger konden de zeeën splitsen, blinden terug zien, mensen zonder navel bestaan en herrijzen op aarde.
Dat is een zeer jammere gedachte, ik heb al meerdere keren m'n toverstaf vanonder het stof gehaald, toverspreuken staan orakelen, liggen stampvoeten op de grond, een nieuwe toverstaf geprobeerd, nog één, en nog één, ...
Helaas. Niks gevonden. Amen, Nietsche.


(maar voor wie God nog eens wil zoeken, http://www.zoektocht.net/ )





Geen opmerkingen:

Een reactie posten